Reddibird Times

食事・健康・美容の考察

不器用で苦手ばかりの人生とは/An awkward and inept life

 

今週のお題「練習していること」だそうです。チャレンジしてみようと思います。

現在、私はライティングの練習をしています。このブログもそうです。

 

「頭の中にお花畑が咲いてる」

「頭のねじが外れている」

「頭の中に空気が入っている」

これらは、私が今まで知人や友人に言われてきた言葉です。

 

この37年間ずっと、それを私は「冗談」だと受け取っていました。みんな普通に仲良くしてくれるからです。だけど「冗談」じゃなかった……真剣に言われていたのです。

ちょっとまってよ、私、自分のこと何にもわかってなかったんじゃん?ということから、自己分析が始まりました。

 

そしたら「自閉症」という言葉が当てはまりました。

え?私、接客業を12年もしてるのに、自閉症なの!?

 

最初はそう思いました。でも、何度同じ類のテストをしてみても、自閉症の性質が当てはまるのです。

どうして今まで気づかなかったのか…… そこも考えました。

第一に挙げられるのは、自閉症のことをその名前しか知らなかったこと。それから、自分も個性は大切にするべきという考えがあり、周りからも「個性的」と思われるだけで済まされていたこと。最後に、私の性質の中に「エンパス」も含まれていること。

何が起きていたのかというと、自閉症の脳の構造的に周囲に合わせることに苦痛を感じていた。でもエンパスだから、相手の感情は自分の感情かのように読み取ることが出来て頑張って合わせようとしていた。しかし、合わせ方が良くわからず、そのコミュニケーションの仕方が、周りの人たちは個性だと受け取られていた。

 

別にいいんじゃない?まじめに考えすぎ!と思う方、多いと思います。

だけど、これは当事者にとっては「大問題」なんです。

「気づかなかった」ということが問題なんです。

 

なぜなら、私は今までエンパスとして生きてきています。あなたの感情は私の感情、これは、私の感情はあなたの感情、でもあるのです。相手と自分の感情に境界線がないので、自分と違う相手を受け入れるのが難しい。人間はみんな違ってみんな良い……頭で理屈はわかっていても、つい「あなたと私は同じ感覚を共有してるよね」とそういう思考回路になってしまう。つまり、自分と違う相手が現れるとどう接して良いかわからなくなるのです。それにもまして、一般常識というみんなが共通して持っているであろう概念が、私の脳には備わっていない。これは自閉症の特徴らしいのですが、実に複雑なのです。

 

今週末に誕生日を迎えますが、このことに気付けたことは大きな収穫でもありました。

自分は複雑な思考回路を持っていて、どこにコミュニケーションにおける問題点があり解決できるのか、の手掛かりが得られたからです。実際、接客業を続けられているということは、自分が努力してきた証なのだとも感じました。

よく考えてみれば、今までの人生、自分が苦手な分野に何度も何度もチャレンジしてきました。今こそ天職ともいえる美容についても、自分の容姿のコンプレックスから始まりましたし、中学の時に△評価が付くほど苦手だった英語でしたが、TOEICで990点取れたこともありました。6歳の頃から演奏することが好きで、だけど譜面が読めなくて、それでも合唱コンクールの伴奏を行ったり、大人になってからも結婚式で演奏させてもらったりしました。好きなことですら器用にできず、ほとんどのことが苦手分野に入ってしまう自分には、それを頑張って乗り越える力がありました。

 

しかし、どれも周りの支えがあったからだとも思いました。私の「違い」を受け入れてくれた人たちがいたからこそ、今まで頑張れて来れたのです。これからは、私が自分と違う性質も少しずつ受け入れられるように、心がけていきたいと思っています。

現在、ライティングゼミに通っています。読書をしてこなかったのも、英語が苦手だったのも、譜面が読めないのも、そもそも活字を読むことが苦手だからです。そんな私が、活字で自己表現することにチャレンジしているのです。

 

↓こちらは、私が受けているライティングゼミで高評価を頂いた記事です。

 

tenro-in.com


"An awkward and inept life"

 

"You have a flower garden in your brain."

“Your brain is out of whack."

"Your brain is filled with air."

These are phrases I've heard from acquaintances and friends throughout my life.

 

For 37 years, I always took those comments as "jokes." Everyone treated me kindly, so I assumed it was all in jest. But it wasn't... they were serious.

 

Wait a minute, did I really not understand myself at all? That question sparked my journey of self-analysis.

 

That's when the term "autism" resonated with me.

Huh? Me, who is talkative and has worked as an esthetician for 12 years, has autism!?

 

At first, that's what I thought. However, no matter how many similar tests I took, the characteristics of autism still applied to me. Why didn't I notice it until now... that's another question I pondered.

One reason was that I only knew autism by its name. Additionally, I believed that cherishing individuality was important, and everyone around me also seemed content with me being "unique." Lastly, my nature also includes being an "empath."

What was happening was that I found it painful to conform to societal norms due to autism's brain structure. However, as an empath, I could read others' emotions as if they were my own and tried hard to adapt accordingly. But since I didn't quite understand how to adapt, my communication style was perceived as individuality by others.

 

Some might think, "What's the big deal? You're overthinking it!" But for the person involved, it's a "major problem." The fact that I "didn't notice" is the issue.

 

Because I have lived as an empath until now. Your emotions are my emotions, and vice versa. Although I understand this conceptually, my thought process often leads to, "You and I share the same feelings," making it challenging to accept others who are different. Humans are all different yet good... but even though I understand that logically, I tend to fall into the mindset of "you and I share the same feelings." Moreover, the general common sense that most people share is not wired in my brain. This seems to be a characteristic of autism, making it incredibly complex.

 

This weekend, I'll be celebrating my birthday, and realising this has been a significant gain for me. I have a complex thinking process, and I've gained clues on where the communication issues lie and how to solve them. In fact, the fact that I've continued in customer service is proof of my efforts.

 

Now that I think about it, throughout my life, I've challenged myself in areas where I struggled repeatedly. Even what can be considered my calling now, the beauty industry, began from my own physical appearance insecurities. I also struggled with English so much in junior high that I received below-average grades, but I eventually scored 990 on the TOEIC. I've loved playing music since I was six, but I couldn't read sheet music, yet I still played accompaniments for choir competitions and even performed at weddings as an adult. Despite struggling even in things I liked, I had the strength to persevere through them.

 

However, I also realised that I had support from those who accepted my "differences." It's because there were people who accepted my "differences" that I was able to keep going. Moving forward, I want to try to accept my own and others’ differences little by little.

 

I am currently attending a writing seminar. I didn't read books, struggled with English, couldn't read sheet music, all because I had difficulty reading text. Yet here I am, challenging myself to express myself through text.